Jumaat, 22 Ogos 2014

Sejarah Wilayah Selatan


Selatan Thailand terletak di Semenanjung Tanah Melayu di atas Segenting Kra dari sempadan utara Persekutuan Malaysia sehingga ke rantau Tengah Thailand. Bahagian pantai barat mempunyai pantai-pantai yang curam, sementara ke timurnya mempunyai lembah-lembah bersungai. 

Sungai terbesar sekali di sini adalah sungai Tapi di Surat Thani, bersama dengan sungai Phum Duong menampung air seluas 8000 km², melebihi 10% daripada seluruh rantau selatan. Sungai kecil-kecil terdapat di negeri Patani, Saiburi, Krabi, dan Trang. 

Tasik terbesar sekali di selatan seluas ,040 km² adalah Tasik Songkhla, diikuti tasik buatan iaitu Tasik Chiao Lan (Empangan Rajaprabha) seluas 165 km² di Taman Negara Khao Sok di Surat Thani. Kemudian terdapat beberapa banjaran, dengan yang tertinggi setinggi 1835 m di Khao Luang di Nakhon Si Thammarat. Membanjari dari Segenting Kra sehingga ke Phuket dengan banjaran Phuket yang dihubungkan dengan Banjaran Tano Sri di utara. Hampir selari dengan banjaran Phuket tetapi 100 km ke timur di negeri Nakorn Sri Thammarat pula adalah Banjaran Banthat yang bermula dengan Ko Pha Ngan, Ko Tao, dan Ko Samui di Surat Thani dan berakhir di sempadan Malaysia di kepulauan Tarutao.

Sempadan dengan Malaysia dibentuk oleh Banjaran Sankalagiri, kadang-kadang terpecah ke banjaran di Patani, Teluban dan Songkla. Di Semenanjung Tanah Melayu bahagian Malaysia pula, bermula dengan Titiwangsa.

Batu kapur di pantai barat pula membentuk bukit-bukit seperti di negeri Perak di Malaysia. Bahagian-bahagian itu tenggelam selepas zaman ais dan timbul semula kini, lalu membentuk pulau-pulau seperti pulau Phi Phi. Lagi satu yang terkenal juga, disebut Pulau James Bond di Teluk Phang Nga sebab pernah melatari filem The Man with the Golden Gun.

Sejarah

Ini sejarah umum-umum sahaja untuk rujukan umum juga. Untuk pihak negeri Kedah dan lain-lain, dilarang mereka-reka cerita! Sila dapatkan maklumat lanjut dari pihak istana, pihak jabatan sejarah negeri (muzium), arkib dan pihak berautoriti akademik.

Zaman Awal: Hindu-Buddha

Empayar Srivijaya
Empayar Angkor

Zaman Klasik: Islam
Kesultanan Melayu Kedah
Kesultanan Melayu Kelantan
Kesultanan Melayu Pahang

Zaman Moden

Sekilas Pandang
Pecahan Negeri-Negeri Melayu Berpengaruh Siam
Bahasa
Budaya
Makanan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan