Isnin, 6 Januari 2014

Dia Panggil Aku Cinta




Ha, ni kira wayang baru la jugak. Keluaran 11 Oktober 2012, dua tahun lepaih. Judul bahasa Inggeris dia tak silap bertajuk, My Name is Love. Judul bahasa Thai, เค้าเรียกผมว่าความรัก Kau Rieg Pom wa Khwam Rak. Wayang bergenre romantik komedi ini ditunjangi oleh Pai Arak Amonsupasiri dan Bo Tunyasupang. Jalan cerita dia tak rumit sangat jadi aku senang nak buat "sinopsis" untuk yang berminat. Hendak syok tengok sendiri lah pi beli pop-corn ka beli ghopok lekor sentai sambil depan laptop hangpa. Tengok kat Tiub Hang pun buleh tapi jangan duk tempek merata-rata pula. Bukan apa, untuk kemudahan penonton-penonton lain, wakaka... Takut satgi depa "remove", naya la orang lain yang tak jumpa cakera padat video dia kesian.. sobs... sobs.. 

Sinopsis 

Cerita bermula dengan watak Q dan rakan sekolah dia pakai baju sekolah macam haram bertemu dengan anak perempuan jiran dia bernama Kerr. Kerr bagi kertas lah kononnya menyatakan dia suka kat abang Q sebelah rumah dia itu. Kemudian Q ambil surat tersebut dan mencoretkan sesuatu. Rupanya dia mencoretkan sesuatu yang menyakiti hati budak perempuan tersebut. Budak perempuan tersebut menangis teresak-esak sebab dikeji sebagai gadis perut berlipat tiga (gemok) oleh budak jantan yang digilainya itu. Budak perempuan itu kata, "hang ingat baik-baik sikit na! Bila aku dah besag nanti walaupun hang telanjang depan aku pun aku tak lapag berahi kat hang dah!". Babak tersebut berakhir dengan Q jirus ayag kat budak perempuan malang tersebut sampai dia lari dan Q bergelak sakan dengan kawan dia.

Babak kedua bermula dengan Q dah besar dah, Kerr pun dah besar. Kerr masuk universiti jadi gadis popular kegilaan ramai. Q pulak jadi salesman untuk syarikat jual mesin pam ayag berjenama, Super Sucker. Sebab Kerr sudah besar lah tak gemuk macam dia kecil lagi, dia sudah jadi cun lah daripada masa dia kecil dulu. Jadi, Q pun sama macam jantan-jantan lain tergila-gilakan Kerr. Tapi, Kerr sentiasa duk ingat perbuatan Q yang nakal dan jahat itu semasa dia kecil dulu. Maka dia pun tidak mau melayan Q. Suatu hari, Q sedang melayari Facebook sambil skodeng pi skodeng mai laman sosial tersebut melihat gambar-gambar selfie Kerr tiba-tiba keluar tetingkap yang tak boleh dipadam dari monitor komputer Q. Sebab tak boleh dipadamkan dan tetingkap tersebut mendesak Q supaya menyertainya maka Q pun mengisi sahaja maklumat peribadinya dalam borang atas talian. Dia tidak baca syarat-syarat sebelum mengisi borang dalam talian tersebut sebab terlalu bosan. Esok paginya dia pergi kerja macam biasa dan dituduh datang lambat melebihi lima minit oleh bos syarikat dia. Bos syarikat dia bernama Big. Kebetulan bos dia itu adalah junior Q masa di sekolah. Selalu Q suka duk perdajey (kenakan) dia. Big berhenti sekolah selepas dimalukan apabila dia terjatuh dalam air dan belalai dia dinyonyot oleh ikan bandaraya, lol. Dari situ dia dapat idea untuk buat mesin pam ayag berjenama, Super Sucker.     

Babak ketiga, dalam tren di kotaraya, Q didatangi seorang lelaki gempal. Lelaki tersebut memberikan dia buku nota senarai tugasan sebagai "Cupid" atau "Kama Deva" (Kama Thep). Dia tidak paham keadaan tersebut dan cuba melarikan diri tapi tetap dikejar. Kemudian dia terjumpa Cupid lain pula. Disebabkan Q sudah menjadi Cupid, jadi dia tidak boleh menyebut perkataan "cinta" untuk dirinya sendiri serta tidak boleh mengakui dirinya sebagai Cupid dalam misi menyatukan pasangan supaya bercinta. Kebanyakan misi Q tidak berjaya dan kelam-kabut belaka. Lalu, ketua Cupid menghantar konsultan yang lebih senior sebagai mentor untuknya kerana rakan Cupid nya yang sebelum itu tak boleh pakai juga walaupun seorang senior.

Babak keempat ini aku skip lah tak larat woo nak taip. Aku lena sayup cek semata-mata nak buat sinopsis bodo-bodo ini. Yang ini agak pelik sedikit sebab kes yang Q kena uruskan ini adalah percintaan antara seorang polis lelaki yang menguruskan kes dadah samseng bandaraya dalam pakaian preman bernama abang Raab. Rupanya baru diketahui abang Raab yang akan dijodohkan tersebut sebenarnya seorang "gay" sebab mereka tidak periksa dulu buku nota tersebut betul-betul, lol. Dia jatuh hati kepada seorang penjaga kedai bernama, Mor. Mor itu seorang lelaki, bukannya perempuan. Raab berasa takut untuk menyatakan perasaannya kepada penjaga kedai tersebut kerana dia bimbang nanti persahabatannya itu akan hancur dan terus lelaki itu tidak mau berkawan dengannya. Q berleter kepada abang Raab bila abang Raab berputus asas dengan menyatakan bahawa ramai orang tak mampu hendak melafazkan kata "aku cinta pada engkau" jadi abang Raab mestilah ambil risiko mengucapkan juga kata-kata tersebut walaupun tidak mengetahui sama ada dia akan hidup lagi pada keesokan harinya atau perhubungannya itu akan kekal atau tidak dengan orang yang dicintai. Misi Q yang itu berjaya pula, hahaha....

Babak kelima, misi terakhir Q adalah merapatkan kawannya sendiri Jo dengan rakan sepejabat mereka, Miew. Tapi Miew kebetulannya berhenti kerja dan masuk kerja di tempat lain pula. Bila Jo mengakui perasaannya kepada Miew, tiba-tiba Miew pula sudah ada boyfriend. Kemudian, mentor Q pula kehilangan Tablet Cupidnya. Rupanya Tablet Cupid tersebut dicuri oleh Q sebab dalam tablet tersebut dituliskan bos Q yang bernama Big itu dijodohkan dengan orang yang dicintainya, Kerr.

Q kemudian cuba menyatakan isi hatinya kepada Kerr di lokasi pengambaran iklan Super Sucker. Waktu itu Q memakai kostum ikan maskot Super Sucker. Tapi setiap kali cuba menyatakan isi hatinya, mulutnya mengeluarkan perkataan-perkataan lucah seperti hendak memegang payudara Kerr, hendak menyembam dalam payudara Kerr, hendak mencium spentot Kerr atau terkena penyakit kelamin disebabkan terhalang oleh kedudukannya sebagai Cupid.

Penghabis dia hangpa tengok sniri lah tak larat dah aihhhh.... Aku cuma nak kata aku lemaih perot tengok rambut watak Q tu, rambut panjang sama macam rambut Kerr. Lagi satu stail wayang kita dah jadi macam wayang Jepun la pulak. Tengok wayang Korea wayang Jepun pun, wayang Siam tethaaaap di hati... muahahahaa.... Propa tak tersanggah... Rindu la kat Krungthep Maha Nakorn (Bangkok)... Adui la..... Adui la.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan