Isnin, 6 Januari 2014

Protes 2013: Latarbelakang


Kerajaan bawah pimpinan Yingluck Shinawatra berkuasa dalam pilihanraya pilihanraya-pilihanraya 2011, dan parti Pheu Thai memenangi kebanyakan kerusi dalam Parlimen. Yingluck merupakan adik kepada bekas perdana menteri Thailand, Thaksin dan parti tesebut sangat rapat perkaitannya dengan beliau.

Thaksin ditendang dalam penggulingan kuasa tahun 2006 dan hidup di dalam buangan bagi mengelakkan pertuduhan rasuah tahun 2008. Beliau walau bagaimanapun masih lagi mendapat sokongan orang-orang pedalaman dan orang miskin di bandaraya. Beliau masih lagi dilihat sebagai seorang tokoh pemecahbelah masyarakat dengan golongan elit bandaraya serta orang kelas pertengahan tidak suka akan beliau. Protes oleh penentang beliau, "Baju Kuning" dipelopori oleh Demokrasi untuk Perikatan Rakyat, dan penyokong beliau pula, "Baju Merah" dikepalai oleh Barisan Bersatu Menentang Kuku Besi (UDD), selalu sahaja bertempur sampai berdarah-darah terutamanya pada Mei 2010 apabila hampir 90 orang mati disebabkan oleh campur tangan tentera yang menghentam penunjuk perasaan Baju Merah yang menentang kerajaan diketuai oleh Abhisit Vejjajiva. 

Beberapa cadangan pengampunan dan pemindaan perlembagaan panas sekali didebatkan di Rumah Perwakilan (Parlimen) ketika Yingluck menjadi perdana menteri. Kebanyakannya dilihat sebagai menyebelahi Thaksin dan ditolak oleh parti Demokrat. Pada Ogos 2013, majoriti ahli parlimen yang dibentuk oleh ahli parti Pheu Thai meluluskan selepas bacaan pertama, draf yang dicadangkan oleh ahli parlimen dari parti Pheu Thai dan aktivis UDD, Vorachai Hema.

Protes jalanan menuju ke sesi parlimen yang diadakan oleh puak anti-Thaksin menggelarkan diri mereka sebagai Kuasa Rakyat Demokrasi Menggulingkan Thaksinisme (Pefot), bersama dengan parti Demokrat, namun mereka gagal mencapai halaju yang diperlukan. Cadangan Pengampunan diserahkan kepada jawatankuasa peneliti seramai 35 orang, selepas itu dipulangkan semula ke Rumah Perwakilan bagi bacaan kedua dan ketiga.  

Jawatankuasa tersebut menghantar semula draf yang sudah disemak pada 18 Oktober. Cadangan pengampunan tersebut, dalam bentuk asalnya ditujukan bagi mengisytiharkan penunjuk perasaan dalam kalangan orang awam tidak bersalah tetapi mengecualikan pemimpin kerajaan dan pihak tentera, diperkembangkan lagi selanjutnya menjadi "pengampunan berselimut" yang meliputi tempoh 2004-2013. Keadaan ini turut memasukkan sekali pertuduhan-pertuduhan menentang Thaksin, serta pertuduhan membunuh yang dibuat terhadap pemimpin-pemimpin parti Demokrat seperti Abhisit Vejjajijva dan Suthep Taugsuban berkenaan peranan mereka dalam kekacauan tahun 2010.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan