Rabu, 26 Disember 2012

Srivijaya di Segenting Kra


Yang ini aku cuba terjemahkan ke bahasa Melayu dari bahagian akhbar atas talian Sereechai.Com berkenaan dengan negeri Ligor atau Tambralinga sempena tokoh Tammarat Chandrabhanu yang berasal dari situ. Versi bahasa Siam dia aku malas nak tempek ke sini. Membuang masa saja tempek banyak-banyak. Baik tempek versi bahasa Melayu bagi rakyat Malaysia faham. 

Yang ini, dari kajian batu bersurat di Wat Mahathat di Nakorn Sri Tammarat. Hangpa boleh nampak pengaruh orang Melayu Buddha sampai ke Segenting Kra atau mungkin juga sampai ke Teluk Siam. Tang mana Siam atau Thai nya walaupun orang-orang ini beragama Buddha sama dengan agama orang Thai moden?

Petikan

Dari batu bersurat bahagian kedua, tidak tersebut pun sama ada mengenai Phra Chao Khrung Sriwijaya atau Phra Chao Chandrabhanu Thammarat, kepala yang menjadi ong (putera mahkota) yang sama bagi Khrung Srivijaya itu. 

Batu bersurat itu dikatakan memuji Phra Chao Khrung Srivijaya atau Phra Raja Adhi Phra Ong atau Putera Mahkota Srivijaya dan tersebutlah dalam batu bersurat itu: "baginda maharaja mempunyai kesegakan menawan. Bangsawan bak sinar mentari laksana bulan".

Pada batu bersurat tiang yang ke-23, dinyatakan bahawa pengganti maharaja itu datang dari rajawangsa atau dinasti Sailendra. Bahagian batu bersurat tiang yang ke-24, tersebut bahawa baginda itu datang dari phra rajawangsa padmawangsa. 

Banyak sekali persoalan yang muncul apabila pembaca terbaca hal ini. Sebab ada berlakunya pertindihan berkenaan dengan siapa dia maharaja Srivijaya ketika itu dalam dua batu bersurat yang dibacakan itu. Dan dipercayai juga, maharaja Srivijaya dan juga raja pemerintah Tamralinga adalah orang yang sama. Berasal dari keluarga sama, tapi nama dinasti pula berlainan. Satu dinasti Sailendra manakala satu lagi dinasti Padma.

Sehingga peringkat ini, dapatlah disahihkan bahawa istana pelindung kerajaan Srivijaya memerintah bersama dengan pemerintah asal wilayah Nakon Sri Tammarat. Pemerintahan di situ tertakluk kepada kuasa budi bicara pemerintah asal wilayah Nakon Sri Tammarat walaupun berada dalam kesatuan kerajaan Srivijaya. 

Dari laporan sejarawan dan pakar carigali sejarah purba, mereka berkesimpulan bahawa dinasti pelindung Srivijaya dalam abad ke-4 tahun Saka pernah mengasaskan satu kerajaan kecil yang dikenali sebagai kerajaan Sailendra serta membangunkan dinasti Sailendra. Ia muncul dalam tamnan atau lagenda yang dikenali sebagai มุขปาฐะ Mukh Batoh yang juga tercatat dalam batu bersurat.

Sambungan daripada ringkasan kisah adalah seperti berikut. Negara Tamralinga yang kemudiannya dikenali sebagai Nakorn Si Tammarat tergolong dalam 12 negara anggota kesatuan Naksat. Kesemua 12 negara tersebut berkuasa autonomi yang sama tetapi ia masih berada dalam pemantauan Nakon Sri Tammarat semasa era Sukhothai menyerap masuk mereka ke dalam mandala kekuasaan mereka.

Zaman moden ini, Tamralinga cuma menjadi wilayah Nakorn Sri Tammarat sahaja. Tiada pemerintah lagi. Ia tunduk kepada maharaja Thailand moden di Bangkok.   

Sejarahnya terbahagi kepada dua lapisan:

1. Generasi awal akan menceritakan dari mulut ke mulut kerana waktu itu masih belum wujud sistem rekod bertulisan. Tulisan hanya dikenali oleh orang-orang istana. Kisah yang diceritakan secara mulut ke mulut itu akan tersebar meluas dalam masyarakat.  

2. Dalam sekitar tahun 1600 tahun Saka atau 1056 masehi, mula muncul rekod-rekod bertulis tentang sejarah tempatan.

Lagenda Nakorn Si Tammarat berada dalam pembahagian kedua bab yang berjudul "Pecah Istana" yang menyatakan bahawa kerajaan ketika itu terpecah dua kerana matlamat dan pemikiran yang berbeza. Nakon Sri Tammarat merupakan antara negara kota terawal di Segenting Kra yang berhubung dengan negara-negara kota sekitarnya dan agama rasmi kerajaan mereka adalah agama Hindu dan tradisi kaum Brahmana.

Agama dan tradisi kaum Brahmana masih tebal mempengaruhi anutan penduduk dalam tahun Saka kelima sampai keenam yang mana generasi pertama kerajaan ini adalah orang India Purba atau Hindu Purba. Kemudian mereka menikah dengan puteri-puteri ketua tempatan.

Hasil hubungan dengan negara kota pada zaman generasi pertama, mereka mula membangunkan pelabuhan kapal, terusan luas yang boleh dilalui oleh kapal-kapal sehingga wujud kota pelabuhan besar terkenal dan menjadi tumpuan para peniaga. Negara mereka tiada tembok atau kubu kota kerana pada zaman itu, raja-raja berhubungan baik dengan negara kota jiran lain. Mereka menjadi pusat kelautan kedua di rantau Asia Tenggara zaman itu.

Kemudian, apabila kerajaan di lautan bawah atau Srivijaya di Sumatera berkembang, mereka membesarkan sampan mereka (perang dan takluk). Taklukan mereka sampai ke utara Semenanjung Tanah Melayu dan Segenting Kra. Tahun Saka ke-13 sampai ke-15 pula, negara-negara kota pelabuhan yang tiada perlindungan diri sebab tak membuat kubu kota terpaksa pindah masuk ke utara sebelah hulu apabila diterajang oleh Srivijaya.

Kota Tamralinga sahaja masih berdegil dan bertahan di tempatnya. Kemudian mereka belajar dari pengalaman dan membina kubu tembok batu supaya sukar ditakluki oleh Srivijaya. Askar-askar sudah sedia untuk berperang dengan puak Srivijaya. Mereka bebas sampai ke abad ke-17 dan ke-18 tahun Saka. Pengaruh aliran ajaran Buddha Langkawangsa semakin melebar masuk ke negara kota Tamralinga. Raja membuat kota baru selepas memperluas kuasa sedikit lalu mengubah nama negara menjadi Nakorn Sri Tammarat atau Negara Sri Dhammaraja. 

Apabila berjaya melebarkan kuasa mereka, raja membangunkan candi Phra Bhorom Dhatu dan Wat Mahathat. Wat Mahathat tersebut menjadi biara rasmi kerajaan Tamralinga. Kuasa Tamralinga pernah melebar sampai ke kawasan-kawasan dalam Malaysia hari ini. Mereka juga aman makmur semasa itu.

Makmur jaya Nakorn Si Tammarat, berkuasa sampai abad ke-18 tahun Saka atau sekitar kurun ke-12 masehi. Sambil meluaskan jajahan mereka sebenarnya cuba melawan orang Melayu empayar Srivijaya. Nakorn Sri Tammarat mewujudkan kota-kota baru dan saling bertalian persaudaraan sesama kerabat diraja di negara-negara kota lain. Mereka saling berkongsi segala cukai negara dan hasil alam.

Cahaya Nakon Si Tammarat bersinar dari Wat Phra Borom dan ada juga lambang teraju binatang-binatang yang mewakili negara-negara kota. Mereka ini saling bekerjasama menurut tahun seperti yang terpapar pada binatang-binatang 12 pada teraju.

Negara Saiburi lambang dengan Chut atau Tikus.

Negara Patani dengan lambang Chelu atau Lembu.

Negara Kelantan dengan lambang Khan atau Harimau.

Negara Traiburi berlambang Merong iaitu Ular Besar.

Negara Pattalung teranya Maleng atau Ular Kecil.

Negara Pahang dengan lambang Thauh atau Arnab.

Negara Trang dengan lambang Mamia iaitu Kuda.

Negara Chumpon berlambang Mameh atau Kambing.

Negara Chaiyya (Jaya) lambang dia Wok iaitu Beruk.

Negara Thaa Thong berlambang Raka atau Ayam.

Negara Takuapa-Thalang berlambang tahun Cho atau Anjing.

Negara Kraiburi berlambang tahun Kun atau Kura-Kura.  

Perkataan untuk binatang-binatang dalam tahun 12 pusingan untuk negara kota itu ambil peranan mereka adalah dari bahasa lama. Bukan bahasa Siam (bahasa Thai) dan bukan bahasa Melayu.

Aku pernah buat cross-check dengan orang Kemboja. Mereka kata setengah perkataan itu berbunyi klasik yang nak sama macam rumpun bahasa orang Mon-Khmer (Senoi) purba di negara mereka. Orang Mon-Khmer ini pun pernah wujud di India Purba sana. Mereka bukan semestinya penduduk di Suvarnabhumi saja.

Di Semenanjung Malaysia, orang Melayu atau etnik jenis Melayu (Austronesia) bukan tergolong dalam kelompok Senoi (Mon-Khmer). Jenis Melayu yang ahli etniknya terdapat mereka yang tidak beragama Islam, antaranya seperti orang Jakun, orang Seletar, orang Laut, orang Selat, orang Kanaq dan orang Temuan. Sebelah Malaysia Borneo, kelompok Iban boleh dikira sebagai rumpun Austronesia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan