Sabtu, 30 Mac 2013

Orang Dekat Rumah



Nah, aku ketempek bagi hangpa lagu kampung berbahasa Thai Selatan. Lagu ini aku dengar sejak zaman-zaman dia baru muncul sehingga kini pun tak rasa bosan, haha....

Penyampai lagu, Bao Wee dan lagu berjudul คนใกล้บ้าน Kon Klai Ban. Maksud dia orang dekat rumah. Lagu ini mengisahkan Pee Bao yang jatuh cinta  dengan awek depan rumah dia tetapi malang sekali dia cuma bertepuk sebelah tangan sebab si awek cuma pandang lelaki kaya saja. Video ini entah siapa punya aku cilok.

Teringat zaman-zaman aku mengaji-mengaji di sekolah menengah di Kangar (Kayang). Masa itu tahun 1997/1998 begitu kot. Aku baru berusia 13 tahun. Keluarga aku tinggal di Kuala Lumpur sebab pak aku bekerja di situ. Kampung sebelah mak aku di Ulu Pauh sepanjang Jalan Changlon. Kini sudah berubah dah tempat itu. Naik jalan raya bagai. Dulu tempat hantu berparti sahaja. Oh yeah, aku didedahkan dengan bahasa Siam di Perlis lah.

Dulu classmate aku ada seekor budak Cina Bangkok yang berlagak bandar macam haram jadah. Aku ingat nama depan dia saja sebab bangsat itu tidak penting pun. Tak padan dengan miskin, ada hati mau besar kepala... tuihhhh! ~

Aku suka menyembang dengan cik kak kantin asrama yang tiga orang itu saja. Seorang itu cun juga lah, lol. Depa mari dari Songkhla. Komuniti cakap bahasa Siam Kubur Panjang dengan Perlis pun banyak ja duduk sekelas jadi aku yang khek ni pun boleh juga faham.

Masa cuti pun bila aku tidak balik ke rumah tuk wan aku sebab menyampah dengan kazen-kazen sebelah mak aku yang berbangsa Melayu suka menyebok dan takabbur itu, aku akan pergi lepak di wat-wat Siam atau masjid-masjid mana-mana yang kaki aku bawa lah, lol.

Penerbit video muzik asal: R Siam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan