Ahad, 30 Disember 2012

Saeb Senid Sid Seina


Iklan sat naa... Kita sembang bab wayang gambaq dolu. Ni gambaq aku tonton dalam tahun 2006-2007 dolu masa aku berijazah di universiti bodos itu. Tajuk bahasa Thai dia แสบสนิท ศิษย์ส่ายหน้า Saeb Senid Sidsena, manakala tajuk bahasa Melayu dia, Peninju Mee.


Sinopsis Ringkas 

Berkisarkan mengenai seorang pemuda yang kerja dia membuat mee di kedai makan ingin mencapai impian dia sebagai seorang peninju muay. Kawan dia, nama Saeb yang merupakan rakan kelas muay lama dia mengalami kecederaan kaki.

Song yang merupakan kawan dari kecil sampai besar Senit terpikir bahawa kerjaya sebagai peninju Muay yang ingin dicapai oleh Senit tu sesuatu yang mustahil. Sit pula seorang pemuzik sekolah yang mengajar Senid langkah-langkah muay. Akhir sekali, Seina, iaitu seorang lelaki yang terlampau berminat dengan benda-benda tangkal ni. Kalu hangpa perhatikan, tajuk wayang ni sebenarnya adalah gabungan nama-nama watak dalam wayang ni. Semua kawan-kawan Senid ini berperanan dalam membawa Senid menjadi seorang peninju Muay yang terkenal di dunia. 

Tapi ada juga kejadian malang apabila awek Senid bernama Suay menghidap barah yang menjadikan dia buta. Senid mesti masuk ke perlawanan Muay demi membantu awek dia daripada buta terus sekaligus terjun ke pentas tinju Muay secara serius.    

Barisan Pelakon

Barisan pelakon dia, hero iaitu Senid dilakonkan oleh Dhanuvong Voravet manakala heroin dia Suay dilakonkan oleh Nattaviranut Thongmi. Watak sampingan seperti Song pula dilakonkan oleh Kotti Aramboi. Aku syok gak tengok Aramboi ni pasai dia lawak, hahaha.... Watak-watak lain:

Saeb Chaturong Mokjok
Seina Chim Choncheun
Sid Kom Chonchen

Filem ni di bawah terbitan syarikat R.S Public Company Limited yang beribu pejabat di kotaraya Bangkok. Dia bukan syarikat yang buat filem sahaja, sebaliknya juga ada stesen radio iaitu radio Cool 93.FM bawah anak syarikat Sky High Network, penerbitan majalah harian Dara, penaung artis-artis, pemancar rancangan sukan secara siaran langsung dan stesen televisyen.

Hangpa nak tahu lebih lanjut fasal wayang ini, bolehlah tengok sendiri. Di youtube itu berlambah orang muat naik. Hangpa tekan saja tajuk yang ada; cuma aku tak jamin ada sari kata lah, hahaha.... tataa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan