Ahad, 24 Ogos 2014

Tiga Capik


Aku sedang tonton filem berjudul "Tiga Capik". Ini terjemahan aku untuk เหยิน เป๋ เหล่ เซมากูเตะ Yién Pé Lé Semākute keluaran 27 Dis 2007. Cerita ini bergenre komedi berjalin dengan sedikit elemen seram dan aksi.

Cerita berlegar sekitar komuniti penduduk yang berniaga di pasar pekan. Watak utama, Yién, si pemandu lori angkut penumpang, si Pé dan si Lé. Si Pé seorang wanita berjual ikan di pasar dan capik. Si Lé pula budak topui berkawan baik dengan si Yién. Suatu hari tiga watak ini merancang untuk menjadi barua mafia selepas terasa bosan hidup miskin.

Kemudian jalinan cerita masuk ke cerita mereka bertemu dengan anak bos mafia Bo bernama, Ssang Woo. Budak itu terencat sebab trauma ketika kematian ibunya, seorang perempuan Korea sebab selalu kena belasah. Geng tiga capik telah tersilap menculik anak ketua mafia Bo dalam usaha mereka untuk mendapat "sijil" menjadi barua mafia. Terdapat juga adegan mereka bersembunyi dari barua mafia di sebuah hospital berhantu. Di samping itu kisah cinta antara si Pé dengan Sāhat serta kisah barua mafia kanan, Hiě Tótt yang crush dengan Pé yang capik itu. Sahat muncul sebagai seorang polis di permulaan cerita tapi di hujung cerita, dia memberitahu bahawa dia bukan polis. Dia cuma mahu mengorat si Pé saja.

Untuk cerita lanjut sila tontonlah sendiri tapi mohon maaflah tidak ada sarikata. Sebab masa mencemburui kita, aku pon padatkan cukup-cukup sinopsis cerita tanpa komen mengenai cerita lebih-lebih. Filem ini diterbitkan oleh Phranakorn Films.

Barisan Pelakon

Watak Utama: Geng Tiga Capik

Yién Chaturong Mokjok
Lé Kótī Ārāmboi
Pé Pitchanat Sakhakon

Watak dari Pasar

Boifren Pé

Sāhat Thanakrit Phanitchavit
Polis Senior Sāhat Phāūpon Ekapet

Kak-Kak Garit

Prieuw Achita Sikamānā
Prīdd Anne Brook

Watak Mafia

Keluarga Mafia 

Bos Bo Ekajaya Śrīvijaya
Ssang Woo Nakarin Kangvānchodchai
Emak Ssang Woo Chaturong Mokjok

Barua Mafia

Hiě Tótt Chélimchai Mahākitśiri
Pék Boribūn Chanruěng

Watak tempelan terkenal di pentas antarabangsa pula seperti Chaiwat Tongseng. Ketika itu body dia tidak begitu kekhaarr seperti kini. Mungkin láni body dia yang semakin pelik itu digilai oleh cik kak jadian gelenyãr, hoho. Dia tidak ada dialog sendiri pun dalam filem itu. Tahun 2007 itu, filem Thongseng ada dua terbit masing-masing pada awal Mac dan awal September. Kedua-dua filem itu bertema LGBT mungkin di pawagam di negara tuan dan puan tidak lulus atau tidak kenal pun, haha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan