Selasa, 26 Ogos 2014

Pengajian Thailand


Pengajian Thailand merupakan cabang bagi pengajian Asia. Ia adalah kategori keintelektualan yang diguna oleh pihak universiti seluruh dunia sebagai satu cara untuk mengumpulkan kepakaran disiplin bidang bersama untuk mengkaji negara Thailand seperti bidang:
  • sejarah.
  • antropologi.
  • pengajian agama,
  • sains sosial dan politik.
  • bahasa Thai.
  • kesusasteraan Thai.
  • muzikologi.
Istilah ini ada masanya turut memuatkan kajian mengenai kelompok etnik Tai yang tinggal di luar sempadan Thailand seperti etnik Tai Lu di Sipsongpanna di Yunnan, Republik Rakyat China, etnik Shan di negeri-negeri Shan di Myanmar dan etnik Phu Tai di negeri-negeri utara Malaysia. Begitu juga kajian mengenai etnik Senoi seperti Mon, Khmer dan lain-lain yang menghuni Thailand. Kajian mengenai etnik Melayu di Thailand boleh juga dicadangkan untuk masa depan sebagai sebahagian warisan sejarah sosial Thailand.

Organisasi pertama yang giat dalam membiayai Pengajian Thai adalah Persatuan Siam (Siam Society) yang turut disokong pihak kerabat diraja bermula tahun 1904. Mereka berhubung dengan Amanah Perlindungan Warisan Siam selain mempunyai perpustakaan besar yang mengandungi bahan-bahan kajian serta untuk pengajian.

Journal of Siam Society (JSS) merupakan jurnal akademik bersemak perintis dengan akses terbuka ke hasil-hasil rekod PDF digital yang boleh dikesan dari 1904. Sehingga kini, Pusat Pengajian Thai di Universiti Chulalongkorn merupakan pusat terulung pengajian Thai. Terdapat juga Pusat Maklumat Thailand di perpustakaan utama Universiti Chulalongkorn yang menempatkan pelbagai rujukan pengajian Thai.

Universiti Cornell merupakan pusat pertama yang aktif untuk pengajian Thai di Amerika Syarikat. Pada 1947, Lauriston Sharp memulakan Projek Cornell-Thailand, iaitu satu usaha untuk menjalin data asas talian bagi kajian komprehensif untuk sistem kampung pertanian di luar bandar Bangkok seperti di Banchan di Khlong Samwa. Tokoh sejarawan seperti David K. Wyatt merupakan profesor di Universiti Cornell sejak 1969 sehingga 2002.

Di luar Thailand, wujud sekelompok ahli akademik muda cergas di Institut Teknologi Diraja Melbourne (Universiti RMIT) yang mempromosikan Pengajian Thai sebagai satu disiplin kajian yang signifikan dalam Sains Sosial. Jurnal Pengajian Antarabangsa dalam Perniagaan, Sosial dan Budaya Thai, sudah pun dirasmikan akses pembukaannya untuk Jurnal Pengajian Thai di Universiti RMIT pada tahun 2011.

So, kita ini berjiran saja tapi duk pompang... pompang seperti orang Ulu baru nak kenal tamadun. Pergi daftar di universiti-universiti awam atau swasta di dalam serta luar dan buat sijil master, phd, atau profesor madya di situ. Buat tesis, ikut sistem akademik moden dan standard! Bukan setakat sembang saja; bangsa itu kena catu, bangsa ini mencatu orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan