Ahad, 7 April 2013

ธงประจำพระองค์


Apa menatang kah ธงประจำพระองค์ thung phra cham phra ong ini? Ia membawa maksud bendera diraja Thailand. Untuk pengetahuan rakan-rakan kita, Thailand merupakan sebuah negara monarki berparlimen yang mengamalkan demokrasi dalam pemilihan jentera pentadbirannya. Kuasa tentera pula terletak terus di bawah Mahakesatria atau Maharaja. Bendera yang aku ketempekkan di atas itu adalah bendera peribadi baginda Maharaja Bhumibala Adulyadej. Bendera diraja ini tak dikibarkan di luar negara tapi hanya dalam negara sahaja.

Bendera yang selalu dikibarkan di luar negara dan di kedutaan adalah ธงมหาราช thung maharaja yang mempunyai lambang garuda seperti berikut bagi mewakili kerajaan Thailand.


Jadi ada beza negara republik dan negara monarki berparlimen. Hangpa kena tahu menggunakan perkataan yang betul apabila menyebut mengenai sistem pentadbiran untuk dua jenis negara ini. Negara republik yang penguasa tertingginya adalah presiden maka jentera pentadbirannya disebut sebagai pemerintahan. Oleh sebab itu tidak disebut jentera pentadbirannya sebagai kerajaan. Bendera-bendera ini mempunyai sejarah pencetusannya yang tersendiri....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan