Selasa, 13 November 2012

Ceritera Jandara


Filem yang ni antara filem terbaru tahun 2012. Aku belum tonton lagi tapi ada aku dengar dari kawan aku si E La di pekan Hadnyai. Sedutan filem ni sedikit ada la aku tonton. Lama budak E La tu duk di US lani baru dia buleh balik tergedik-gedik dah rindu kampung, haha. Filem ni berasaskan kepada sebuah novel yang dikarang oleh Pramun Unhatup berjudul Cetera Chandra ditulis tahun 1966. 

Sakarat Ritthamrong sebagai Luang Vissanan, pak Chandra yang gila

Novel ni sebenar nya agak kontroversi la dalam kalangan sastera Thai sebab adegan-adegan erotik dia tu agak detail. Jandara atau Chandra ni merupakan kisah seorang pemuda dari keluarga aristokrat raja-raja wilayah yang memasuki alam lelaki dewasa dengan melalui zaman remaja yang penuh cabaran, seksaan dan menanggung beban yang berat. Mak dia meninggal dunia sebaik sahaja melahirkan dia. Jadi pak dia menyalahkan dia sebagai anak sial atas kematian mak dia. 

Savika Jayadesh
Pada usia dia 13 tahun, dia disepak keluar merempat oleh pak dia yang gila babi itu. Dia dituduh merogol orang sedangkan dia tak buat pun benda lagutu. Beberapa tahun kemudian, Chandra pulang semula ke rumah. Tapi tujuan dia pulang itu adalah hendak membalas dendam ke pak dia. Dia meluat ke pak dia sebab samseng, menyampah dengan perangai macam jebon pak dia dan melayan wanita macam haram. Chandra pun ada kenangan bapak dia pernah bergatai merenyeh dengan pengasuh dia sendiri. Nampak dalam filem ni, kawan aku la kata. Chandra macam kena mengulang benda yang sama diperbuat oleh pak dia semata-mata nak menakluki benda yang tak disukai dia. Sori ayat skema sikit, haha.  

Mario Maurer sebagai Chandra
Filem ni membongkar bagaimana Chandra melawan setan-setan dalam diri dia utamanya bila dia berada dalam persekitaran yang menggoda jiwa dan dicengkam oleh genggaman tiga orang wanita yang muncul dalam hidupnya. Setiap seorang wanita ini menguasai Chandra dengan cara nya tersendiri. Filem dilepaskan ke khalayak awam pada 6hb Sep 2012 lalu. Panjang filem ni lebih kurang sejam setengah. Genre filem ni pulak jenis dramatik lah tapi ada adegan-adegan erotik dan hubungan jenis. Yang alim syumul tu aku nasihatkan awal-awal baik toksah tengok la. Kurang pahala hangpa satgi, hahaha.   

Barisan pelakon dia antaranya Bongkot Kongmalai, Sakarat Ritthamrong, Jayabala Julien Poupart, Mario Maurer, Ratha Phongam, Ruengsak Loychusak, Natt Devahastin, Cho Nishino dan Savika Jayadesh. Pengarah filem ni nama dia M. L. Pandhevanop Dhewakula. Filem ni tak silap yang aku dengaq ada dua bahagian.

Tahun 2004 dolu versi lama filem ni siap ada cakap bahasa Melayu lagi pasal ada watak gadis keturunan India atau orang Muslim macam tu. Dia kata: "sudah mengaji sayo ballek cenpat-cenpat dengan sallam". Sinopsis pada novel itu, aku rasa penah terbaca tang mana-mana. Memang sedih lah. Kesian kat watak Chandra ni. Sejak kecik lagi kena libas berdarah-darah, pak dia baling barang dan kena penderaan mental. Dalam versi awal filem ni pun aku rasa, watak bapak gila tu akan bertenet dengan pengasuh Chandra bila teringat ke bini dia. Dia akan bertenet dengan pengasuh tu depan gambar bini dia. Setengah orang ni pelik jugak perangai dia....

Setakat ni dulu aku harung sekali dengan filem; sekali dengan novel dari Thailand. Negara kita dekat-dekat sahaja tapi kesusasteraan langsung tak dikongsi pun, lol.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan