Selasa, 30 September 2014

Merantau ke Bangrak

27 Jul 2011, malam


Malam-malam ini perut pun sudah memainkan muzik keroncong menandakan dia sedang kebuluran. Hendak pergi hentam minum teh atau hentam bubur di gerai-gerai tepi jalan di Silom itu mungkin boleh juga namun undang-undang agama yang mengikat body dan mindaku ini menyuruh aku untuk pergi mencari penempatan orang Islam di kotaraya Bangkok ini. Bukan nak bersikap "racist" cuma kita pun mempunyai komitmen terhadap agama kepercayaan kita. Jadi, aku pun berjalan sedikit ke stesen BTS Chong Nonsi.

Cik kakak meja reception itu memberitahu lebih awal lagi bahawa pintu masuk utama ke hostel terpaksa dikunci sekitar jam 21:30 demi keselamatan pelancong sendiri. Periksa-periksa jam, kelihatan masih awal lagi. Jam menunjukkan pukul 19:45 petang. Aku solat jamak qasar dulu di bilik sebelum keluar untuk memastikan perjalanan lebih diberkati dan syumullll, begitu...

Pintu di lobi kecil itu masih boleh dibuka dengan menyelet kad kita yang diikat dengan kunci sekiranya aku pulang lewat pun. Cuma di bandar-bandar besar di mana pun, kita mestilah bersikap lebih teliti dan berhati-hati selalu. Di Kuala Lumpur sekalipun, kita tidak boleh berjalan-jalan seorang diri di luar pada lewat malam bukan? Lebih baik berhati-hati berbanding dan menyesal di kemudian hari. Sebelum keluar itu berwuduk sedikit, baca doa sedikit dan kemudian bertawakal. Selepas itu, hang berhambuslah hendak menuju ke mana-mana pun.

Jalan dari Chong Nonsi BTS ke depan itu terus menuju ke daerah Bangrak. Tidak ingat pula nama jalan dan terlupa pula nak catit. Ini semua tabiat aku yang biasa. Buat catitan dan laporan. Hangpa tidak semestinya menjadi seorang wartawan untuk berbuat begini. Sepupu sebelah mak aku dulu, si Din, pernah sinis juga, dia kata, "hang toksah jadi wartawan macam pak hanglah". Dia duk di Kodiang itu sekarang ini melading macam papan reput itu sebab kenyataan bodoh dan kampungan dia itulah. Close-minded, sel-sel otak tidak berhubung begitu... Ini sebenarnya sikap pengembara-pengembara Eropah dan sikap kelompok-kelompok elit dalam istana-istana lama di Asia Tenggara yang asalnya dari ibubapa yang bercampur bangsa asing. Oleh itu, kita mempunyai world-view yang berbeza dengan orang kampung yang tidak bertamadun, loll...


Kereta bertali-arus dari Jalan Surawong.....


Yang ini stesen BTS di Bangkok jadi hangpa boleh berhenti bersikap seperti bangsa Bukit dari Korea atau Jepun yang tidak setara mana pun. Cara sebut BTS itu seperti, "Bee Tee Ehtt" sama seperti slang orang Melayu Utara yang tua-tua di hulu banat sebut. Huruf konsonan "...s" di hujung perkataan itu berubah menjadi huruf "t" atau "st". Keadaan di Bangkok samalah seperti di KL dan Singapura. Penduduk menggunakan kenderaan awam sebab jalan-jalan di tengah ibukota begitu sesak dengan kereta.


Kita perlu menungu di sebelah laluan untuk ke Stadium Negara jika hendak ke daerah Bangrak. Sebenarnya, aku sudah tersilap menunggu di sebelah yang satu lagi. Aku bertanya beberapa kali kepada security guard di situ untuk memastikan aku tidak silap. Tanya sambil cakap bahasa Siam loghat Selatan sajalah aku tak peduli sudah. Security guard pun begitu bersopan jadi terasa seperti berada di tempat sendiri, haha...


Gambar di atas ini, Masjid Ban Ou atau Masjid Harun di daerah Bangrak. Sempat juga aku ambil gambar sewaktu hujan sedang turun. Masjid ini terletak sebelah kanan pasar di sebelah kanan bahu jika berjalan dari simpang luar. Depan masid banyak rumah orang Cina.

Ketika turun di stesen BTS Bangrak, aku ternampak cik kakak Muslim bertudung sedang menunggu. Kita tahu dia Muslim pun sebab dia bertudung. Sebab nota dan peta dalam catitan aku itu kelihatan mengelirukan jadi terpaksa aku bertanya kepada cik kakak yang cun tersebut. Dari luar nampak sebuah tokong Cina. Tidakku sangka pula jauh ke dalam lorong tersebut, ada sebuah masjid.

Gadis Muslim tersebut agak membantu juga dalam menunjukkan jalan ke masjid. Rasa seperti tidak sopan pula untuk terus berbahasa Siam selain bentuk loghat pun berbeza. Tidak reti aku nak bercakap guna partikel "khrap" itu. Rasa seperti tidak normal dan terlalu terikat dengan loghat rantau tengah. Bentuk nada pun berbeza dan pelik. Jadi, aku pun kata aku ini orang sebelah sempadan selatan. Boleh guna English tidak sebab bahasa Thai yang aku reti pun cuma bahasa Thai loghat Selatan. Mujur dia reti English jadi mudah kerja aku. Tidak perlu nak tergelak-gelak lagi.


Di situ ada pusat membeli barangan jenama Macy seperti di lebuh raya Seri Kembangan. Itu di gambar sebelah kiri cahaya lampu motorsikal itulah, Macy.

Boleh dengar bunyi azan Isyak dah di situ ketika sampa di masjid. Tadi di Silom, aku sudah solat jamak di bilik namun aku sertai juga solat jemaah di situ sebab nak berjumpa imam, noja atau tok bilal untuk meminta pertolongan tunjuk tempat makan yang halal lagi syumul. Bacaan solat depa pun pelik sebab depa baca macam kita bercakap loghat Kedah. Contoh depa selawat berbunyi, "sonllonlohu 'alayhi wa sanlam!!". Selepas solat, aku mendekati noja masjid sambil memberitahu bahawa aku ini Muslim tapi bukan rakyat Thailand. Minta bantuan pakcik tunjuk tempat untuk beli makanan takut nanti terbeli cik "barbee" yang comel itu. Boleh nampak juga beberapa geng Tabligh asing (Bangladesh) di situ, menunjukkan bahawa masjid itu merupakan tempat Sunni yang syumul dan diredhai oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Oleh itu, aku telah pun menepati citarasa datuk MB Mukhris yang hensem dan kacak seperti MGR versi botak itu.

Kemudian, dia membawa aku berjalan ke medan makan yang cuma di sebelah masjid tersebut sambil terus memesan sepinggan "Khao Mok Kai". Ingatkan dia nak belanja aku tapi dia terus blah saja selepas itu, chaittt! Nasi tersebut kelihatan seperti nasi Biryani. Mungkin Biryani versi Bangkoklah kot. Terdapat ayam secoet terselit bawah nasi sebumbun itu. Selepas selesai mentakedarah, aku pun bersembang dengan pakcik gerai nasi ayam tersebut. Dia tahu aku mari dari Kedah dan rakyat Malaysia, lalu dia ajak aku pergi ke Yaowa tumpang di rumah dia. Aku menolak dengan sopan sebab sudah tersewa bilik di Silom dan kita kena berhati-hati di negara asing atau rantau orang. Aku kata tak mahu menyusahkan sesiapa, terima kasih sajalah pakcik.

Rasa seperti terlupa nota aku di masjid. Oh, nehiii, itu nyawa aku!!! Jadi, aku pun lari tidak cukup tanah menuju ke masjid. Mujur pintu pagar dewan masjid belum dikunci. Jika tidak, mampuslah aku. Buku nota pun selamat tercongok di tempat aku duduk tadi. Aku pulang sebelum jam 21:30 sebab pertama kali jadi kita ikut semua panduan orang tempatan. Boleh juga aku membeli air mineral di 7E. 7E pun tidak ada roti Gardenia. Yang ada cuma jenis-jenis mee dan nasi saja. So great, uffff!!!

Menariknya di sini, aku dapati bahawa penduduk di situ gemar makan jenis-jenis kerabu dan lauk tetapi depa tidak makan nasi pada malam hari. Patutlah muka hangpa licin, body pun solid... uuuu. Ini cuma pemerhatian aku di medan selera Bangrak. Depa juga ada perkhidmatan mengurut kaki di merata-rata dengan upah sejam TB 25 (RM 2.48). Aku tidak mencuba pun sebab sedang menyekat bajet. Malang sekali. Mungkin selepas bekerja tetap nanti aku mai lain mencuba, noooh.


Inilah dia Khao Mok Kai yang dimaksudkan bersama Sup Pati Ayam dan Sambal Belacan Manis.... Kin khao pai??! Kin leur nong oiii.... LOL.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan