Isnin, 29 September 2014

Orang Kampung



Okey, lagu ini ditujukan untuk geng-geng phutai sekelian. Kalau hangpa yang non-Thai speaking nak tahu, loghat bahasa Thai penyanyi ini mempunyai bunyi loghat negeri-negeri sebelah Timur Laut Thailand yang bersempadan dengan Republik Sosialis Laos dan negara Kemboja. Ramvong mak nenek itu kita beroleh pengaruh dari depa di utara itulah. Stail lagu depa ini kita sebut sebagai Mor Lam. 

Depa ini turut mengalami proses Siamisasi walaupun majoriti depa beragama Buddha dengan minoriti Kristian dan orang nomad yang tiada agama. Oleh itu, hangpa boleh lihat kelompok nasionalis negeri-negeri di sebelah Timur Laut dalam kalangan bekas kerabat diraja sejak kurun ke-13 M yang terbuang sehingga ke Perancis dan US mengeji orang awam Thailand sama seperti hangpa pun mengeji orang awam Thailand yang tidak kena mengena dengan dasar-dasar kelompok pentadbir. Depa turut mengaitkan diri depa dengan Laos. Lagi satu, depa tidak suka Cink Conk, hahaha....

Politik itu politik jugalah. Kemanusiaan itu lebih tinggi dan lebih mencakupi daripada belahan-belahan idealisme kecil-kecil.

Penyanyi: ไผ่ พงศธร Phai Phongsatorn.
Judul: คนบ้านเดียวกัน Kon Bān Dieowkan.
Album: อยากบอกว่าอ้ายเหงา Yāk Bokwā Āi Ngau
Judul bahasa Melayu: Orang Kampung
Syarikat Penaung: GMM Grammy Gold
Tahun: 2003

Tiada ulasan:

Catat Ulasan