Sebelum itu, apakah takrifan empayar? Semua orang pun pandai menggunakan perkataan ini tetapi ada tak cubaan untuk menyelidiki perkataan ini dari segi kegunaannya sebagai istilah yang merangkumi konsep kepada sesuatu perkara?
Kata empayar berasal dari bahasa Latin iaitu imperium yang bermaksud "kuasa" atau "kekuasaan". Dari segi politik, empayar ini merujuk kepada sekumpulan negara dan kelompok manusia dari pelbagai suku kaum yang disatukan dan diperintah sama ada secara sistem monarki melalui seorang maharaja atau diperintah oleh kelompok elit kecil secara nepotisme dan kronisme.
Istilah ini semua pun ada dalam pengajian ekonomi selain daripada pengajian politik dan perundangan contohnya perniagaan secara perbadanan rentas sempadan. Dalam politik pula, empyar boleh merujuk kepada organisasi politik sama ada bersifat kebangsaan, rantau, atau kota yang dikuasai oleh seorang ketua politik atau pun sekumpulan orang yang berkuasa yang kita panggil sebagai bos-bos politik (Oxford, 2008).
Struktur politik imperial pula diasaskan dan dikekalkan melalui dua cara....
1. Empayar Kewilayahan
Empayar terbentuk melalui penaklukan terus dan penguasaan dijalankan menerusi ketenteraan yang biasanya melibatkan tindakan memaksa bagi memenuhi matlamat sang maharaja. Pemerintahan dijalankan terus dari pusat tetapi mengehadkan pula perluasan kuasa kerana ia menyerap kuasa ketenteraan di sempadan ketenteraan yang ditetapkan. Contoh empayar semacam ini adalah empayar Mongol atau empayar Media yang kawasan taklukannya adalah berdampingan sesama sendiri di atas darat.
2. Empayar Hegemoni Paksaan
Empayar dibentuk menerusi penaklukan tidak terus dan mengawal negeri-negeri taklukan dengan kuasa. Maharaja dipandang boleh melaksanakan secara fizikal segala matlamatnya.
Empayar juga digunakan bagi merujuk kepada empayar-empayar kelautan misalnya empayar Athena atau empayar British dengan struktur yang lebih longgar dan wilayahnya yang berterabur di seluruh dunia.
Untuk maklumat lanjut tentang perkara pemerintahan pula, boleh lah merujuk kepada Bentuk Asas kepada Kerajaan. Ada banyak buku rujukan sama ada secara atas talian bentuk naskah halus atau pun yang berbentuk naskah keras. Hendak sebut sesuatu perkataan memang senang tetapi hendak memahami konsepnya bukan semudah perkataan itu jatuh seperti tahi lembu.
Sebab terjadi polemik mak nenek mengenai Siam atau sebagainya, awalannya sekali adalah disebabkan ketidakfahaman konsep "politik" dan perundangan. Aku sebenarnya bekas pelajar aliran Syariah dari gabungan pendidikan pondok dan bahagian agama rakyat ikut cara pendidikan budak-budak peranakan Arab-Malaya yang tradisional. Bahasa ibunda kami bahasa Melayu sebab mak-mak kami adalah orang Melayu Kedah atau orang Acheh tapi bapa kami keturunan Arab ikut jati negeri-negeri Melayu Utara yang ada juga hubungan dengan India sebab kegiatan dakwah ala-ala Tabligh macam itu, haha. Selain daripada mengaji agama serta wahyu, kami kena melihat kepada logik akal. Hangpa jangan terkejut pulak budak aliran Syariah pernah keluar masuk tokong Buddha atau Wat Siam. Syariah itu perundangan Islamlah tetapi untuk belajar Syariah atau perundangaan Sivil sekalipun, pengetahuan sejarah, politik, bahasa dari yang asas sampai sastera, kemasyarakatan, falsafah, sains keagamaan, logik, isu semasa dalam pelbagai bidang dan sebagainya sangat penting bagi menjatuhkan hukuman atau dalam pembuatan keputusan dan dasar-dasar bila melibatkan dunia sekular.
Orang-orang yang asal dari non-pengajian agama tapi baru duk berjinak-jinak kebanyakannya suka bercakap guna bau agama macamlah depa tunggang terbalik beribu-ribu kali sehari walapun semayang subuh berjemaah selalu terlepas. Dak pun buat subuh gajah atau jadi lebai maghrib saja. Itu pun kira baik tak tersanggah dah. Tapi bercakap bab agama, dia yang champion, Tuhan pun kalah dengan dia bila dia mengadili orang duk Buddha kapir ke sana dia Islam ke sini lemah lembut sopan gemalai kalah puak Arab unta yang dulu buta jahiliah sembah kurma lepas tu makan. Rupanya, bercakap bab-bab ni semua sebab hal duniawi belaka (politik, gila kuasa, nasionalisme assabiyah, takbur membesar diri riyak, ujub), hati bukan mengadap kepada-Nya... lol.
Kerajaan Tengah: Sri Ayutthaya
Yang disebut sebagai Siam itu sebenarnya merujuk kepada kerajaan yang ini. Empayar Siam yang kita nampak hari ini berasal dari sini. Kota Ayutthaya ini terletak di atas pulau kecil atau delta dikelilingi oleh tiga sungai. Kedudukan dia yang pelik ini menjadikannya berpengaruh dari segi ekonomi dan politik dalam sekejap mata sahaja. Sebutan kepada kerajaan ini ada banyak jenis dari sebutan Ayothaya yang berasal dari bandar suci orang Hindu Purba di Gujerat sana melalui epik Ramayana. Kadang-kadang digelar sebagai Krung Thep atau Kurung Dewa yang bermaksud Gunungan para Malaikat, Phra Nakorn (Phra Negara) dan Dvaravati yang merujuk kepada gabungan negara kota orang Mon Purba di tengah Thailand hari ini. Kerajaan ini adalah kerajaan orang Tai tetapi bukan sepenuhnya kerana ia diperintah kemudiannya oleh pelbagai wangsa atau dinasti yang berbilang kaum.
Pemerintah pertama kerajaan ini adalah raja Ramadhipatti I atau sebutan bahasa Thai nya, Ramathibodi I memerintah dari 1351 sampai 1369. Baginda mendakwa diri baginda berasal dari Khun Borom dan berasal dari Chiang Saen yang sekarang berada dalam wilayah Chiang Rai di Utara Thailand. Baginda berkahwin dengan puteri raja dari kerajaan Suvarnabhumi iaitu bahagian negeri orang Mon Purba. Melalui hubungan kerabat diraja, mereka mengawal kerajaan Lopburi (Lavo) dan kerajaan Suphanburi (Suvarnabhumi) yang asalnya adalah kerajaan orang asli atau orang darat.
Ramathibodi I membuat sumbangan besar dalam sejarah apabila baginda menjadikan kerajaannya sebagai payung dharma Buddha (agama kerajaan) dan aliran Theravada menjadi ikutan penduduk semua bagi membezakan kerajaan mereka dengan kerajaan Angkor yang berjiran. Yang lainnya, baginda mengumpulkan semula kod perundangan adat-istiadat berdasarkan agama Hindu, Dharmasastra dan menggabungkannya dengan adat orang Thai. Dharmasastra yang seketul itu masih menjadi sumber perundangan Siam sampai lewat abad ke-19 M.
Contoh hukuman dari Dharmasastra itu seperti sula di tengah kota. Kalau siapa-siapa yang "Melayu" sangat itu pernah baca kisah sejarah Melayu, bab Betara Majapahit menyerang Singapura itu. Penyebab pintu kota dibuka oleh Sang Rajuna Tapa kepada puak Jawa Hindu adalah disebabkan oleh perbuatan honar sultan Iskandar Syah yang menyula anak perempuan Rajuna Tapa tanpa usul periksa. Perempuan itu sebenarnya difitnah oleh gundik sultan yang lain kerana biasa lah ada kaki dengki dalam masyarakat "nusantara" ini. Rajuna Tapa dan keluarganya dimalukan dengan hukuman tersebut lalu membuka pintu kota pada malam hari. Pengakhir cerita itu sebut, Rajuna Tapa dan isteri disumpah jadi batu sebab melawan raja yang tidak adil. Hukuman sula pun masih dijalankan sebagai adat-istiadat orang Melayu walaupun sudah menganut Islam menjadi mualaf hasil pengaruh agama lama mereka dari kitab Dharmasastra bagi panduan pentadbir Hindu atau kelompok kesatria.
Contoh hukuman dari Dharmasastra itu seperti sula di tengah kota. Kalau siapa-siapa yang "Melayu" sangat itu pernah baca kisah sejarah Melayu, bab Betara Majapahit menyerang Singapura itu. Penyebab pintu kota dibuka oleh Sang Rajuna Tapa kepada puak Jawa Hindu adalah disebabkan oleh perbuatan honar sultan Iskandar Syah yang menyula anak perempuan Rajuna Tapa tanpa usul periksa. Perempuan itu sebenarnya difitnah oleh gundik sultan yang lain kerana biasa lah ada kaki dengki dalam masyarakat "nusantara" ini. Rajuna Tapa dan keluarganya dimalukan dengan hukuman tersebut lalu membuka pintu kota pada malam hari. Pengakhir cerita itu sebut, Rajuna Tapa dan isteri disumpah jadi batu sebab melawan raja yang tidak adil. Hukuman sula pun masih dijalankan sebagai adat-istiadat orang Melayu walaupun sudah menganut Islam menjadi mualaf hasil pengaruh agama lama mereka dari kitab Dharmasastra bagi panduan pentadbir Hindu atau kelompok kesatria.
Selama 417 tahun kemunculannya, kerajaan Sri Ayutthaya ini sering dicemari dengan peperangan dalaman namun hal ini tidak menghalangnya untuk naik menjadi kuasa utama di daratan Asia Tenggara. Kebudayaan Sri Ayutthaya serta tradisinya yang menjadi model bagi abad seterusnya dalam sejarah Thailand iaitu semasa zaman Rattanakosin dan wangsa Chakri.
Bermula dengan ketibaan duta Portugal, Doarte Fernandes pada 1511, kota Sri Ayutthyaa mula dikenali sebagai Kerajaan Siam oleh oranag Eropah. Kerajaan ini mula berhubungan dengan dunia Barat pada abad ke-16 M. Ia menjadi salah satu kota termakmur di Asia Timur. Menurut kepada George Modelski, Sri Ayutthaya dianggap sebagai antara kotaraya terbesar di dunia pada 1700 M dengan kependudukan seramai 1 juta orang.
Perdagangan juga dijalankan dengan orang Belanda dan Perancis selain dengan orang Cina dan orang Jepun. Zaman pemerintahan Ayutthaya dikenali sebagai zaman keemasan bagi ubat-ubatan tradisional di Siam. Mereka mahir dalam rempah ratus yang aku rasa mungkin diambil dari pengetahuan kitab-kitab perubatan Hindu Purba dalam daun lontar yang ditulis oleh orang-orang asli berkebudayaan Hindu.
Pada tahun 1563 M, 15 tahun lepas kemangkatan ratu Suriyothai... Putera Burennaung menaiki takhta sebagai raja Hamsavati menggantikan raja Tabenshweti dalam kerajaan Burma di Myanmar moden. Baginda mengepalai angkatan tenteranya melintasi Moulmein dan sempadannya merampas kota-kota orang Tai di utara dalam pada tujuan asalnya hendak menjarah Sri Ayutthaya. Sebaik sahaja berjaya mengawal Kamphaenphet, kerajaan Sukhothai dan Sawankhalok, raja Burennaung membawa askar-askarnya ke utara di Phitsanulok. Phitsanulok dikalahkan oleh raja Burennaung dan putera Ong Dam diculik sebagai tawanan. Putera Ong Dam yang dikenali sebagai Nareswara (Naresuan) merupakan adinda kepada putera Ekathat. Baginda putera Ong Dam dilatih dalam adat istiadat perang di Burma.
Orang Mon di Burma memberikan sokongan kepada putera Ong Dam disebabkan oleh hubungan persaudaraan mereka dengan yang di Siam. Raja Burennaung meninggal dunia akibat penyakit dalam pada usaha baginda menentang kerajaan Yakkai. Lepas itu, anak kepada raja Burennaung dilantik menjadi raja Burma. Negara-negara utara yang dijajahi kerajaan Hamsavati seperti Phitsanulok, Ayuttaya dan kelompok masyarakat Mon di Siam dan Myanmar Selatan memberontak untuk mendapatkan kemerdekaan.
Orang Mon di Burma memberikan sokongan kepada putera Ong Dam disebabkan oleh hubungan persaudaraan mereka dengan yang di Siam. Raja Burennaung meninggal dunia akibat penyakit dalam pada usaha baginda menentang kerajaan Yakkai. Lepas itu, anak kepada raja Burennaung dilantik menjadi raja Burma. Negara-negara utara yang dijajahi kerajaan Hamsavati seperti Phitsanulok, Ayuttaya dan kelompok masyarakat Mon di Siam dan Myanmar Selatan memberontak untuk mendapatkan kemerdekaan.
Kerajaan Sri Ayutthaya meluaskan pengaruhnya sampai ke negeri-negeri lama di selatan yang sudah menganut ajaran Islam seperti kesultanan Patani dan kesultanan Kedah, pelabuhan-pelabuhan mengadap laut Andaman di Myanmar moden, kerajaan Angkor di Kemboja sehingga ke negara-negara Tai di utara dan di Laos sekaligus membentuk empayar Siam. Pada abad ke-18 M, kuasa kerajaan Sri Ayutthaya menurun disebabkan oleh percakaran sesama putera raja dan menteri-menteri dalam hal politik. Kawasan jauh yang dipengaruhi empayar Siam mula membebaskan diri dan tidak mendengar arahan perintah ibu kota di tengah.
Pada abad ke-18 M, empayar Siam melalui fasa akhirnya. Orang Burma menawan kerajaan Lanna dan menggabungkannya dalam empayar Burma yang diperintah oleh wangsa Konbaung. Mereka menyerang beberapa kali Sri Ayutthaya antara 1750an sampai 1760an. Akhirnya, dalam 1767, selepas beberapa bulan dijarah, tembok kota Ayutthaya berjaya dipecahkan, kota ditakluk dan dibakar. Kerabat diraja melarikan diri dari kota dan raja terakhir, raja Ekathat mangkat disebabkan kebuluran selama 10 hari dalam persembunyian. Keturunan diraja wangsa Sri Ayutthaya hapus terus.
Keseluruhannya dalam sejarah empayar Siam, ada 33 orang raja termasuk raja tak rasmi dan lima wangsa atau dinasti yang saling berhubungan kekeluargaan pernah berkuasa mengawal Sri Ayutthaya.
Wangsa U-Thong dengan tiga orang raja.
Wangsa Suvarnabhumi dengan 13 orang raja.
Wangsa Sukhothai dengan tujuh raja.
Wangsa Prasat Thong (Istana Emas) dengan empat orang raja.
Wangsa Ban Plu (Sirih) dengan enam orang raja.
Patani tak sempat jadi kerajaan pusat sebab kalah perang... Sebelah Selatan termasuk dengan negeri-negeri Melayu Utara terlibat juga dalam perjalanan sejarah tapi sebab pecahan dalam pembentukan negara moden dengan penyertaan yang dianjurkan Liga Bangsa (PBB zaman dulu) serta empayar British hendak memudahkan kerjanya serta kepentingannya maka orang-orang negeri Melayu Utara pun dipecah dua atau mungkin tiga sebab yang lain berada dalam Myanmar atau Burma.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan