ฎ ชฎา
ḍo chadā sanggul
ฏ ปฏัก
ṭho pathak lembing
ฐ ฐาน
ṭho thān tugu
ฑ มณโฑ
tho monthŏ
Keterangan
Monthŏ merupakan watak wanita dalam sastera saduran Hindu berjudul Ramayana. Yang suka menonton wayang kulit gedek tradisional mungkin kenal kot. Di sebelah Kedah, budak-budak bandar lebih moden berbanding budak-budak di Kelantan. Depa kurang minat benda-benda tradisional. Geng aku dulu yang parents dia Thai-speaking dari area Jitra pun dengar lagu dan tonton filem-filem Inggeris Amerika saja. No-Malay, no-Thai!
Untuk puak macam kami, kami adalah puak Jawi Pekan. Hangpa boleh lihat dari gaya bahasa klasik yang kami guna. Berbeza dengan bahasa orang Ulu dan set-set kutu yang duk barua ke hulu, barua ke hiliag. Untuk set-set duk bani Jawi mak nenek itu, terma Jawi Pekan ini sebenarnya merujuk orang-orang pekan yang non-Malay tapi berbahasa Melayu di rumah dan sesama sendiri. Konsep dia seperti orang Baba Nyonya yang diperanakkan di negara-negara di rantau kepulauan barat Asia Tenggara yang menerima depa sebagai rakyat. Berbeza dengan Penang, Jawi Peranakan di situ lebih menjurus kepada ke-Tamil-an dan ke-Bangladeshi-an. Kami di Kedah lebih menjurus ke ke-Arabia-an, ke-Kashmir-an, ke-Punjab-an dan ke-Hindustan-an yang sewaktu dengannya.
Kami menganut agama yang sama dengan orang Melayu Islam, bermazhab Syafie. Kami practice dan belajar kitab agama tapi kami bukan jenis suka kompang merata. Jadi, di luar orang nampak kami seperti orang awam atau nampak seperti tidak beragama. Orang-orang tua kami masuk ke negeri Kedah pada sekitar kurun ke-17 M atas jemputan sultan sendiri.
Kalau tanya kami bangga atau cempeğa tidak dengan bani Jawi bullshit itu semua? Jawapan dia, tidak pun! Kami tidak tahu menahu pun ada teori konspirasi mengarut mengenai benda yang disebut "Jawi" itu, lol.
ḍo chadā sanggul
ฏ ปฏัก
ṭho pathak lembing
ฐ ฐาน
ṭho thān tugu
ฑ มณโฑ
tho monthŏ
Keterangan
Monthŏ merupakan watak wanita dalam sastera saduran Hindu berjudul Ramayana. Yang suka menonton wayang kulit gedek tradisional mungkin kenal kot. Di sebelah Kedah, budak-budak bandar lebih moden berbanding budak-budak di Kelantan. Depa kurang minat benda-benda tradisional. Geng aku dulu yang parents dia Thai-speaking dari area Jitra pun dengar lagu dan tonton filem-filem Inggeris Amerika saja. No-Malay, no-Thai!
Untuk puak macam kami, kami adalah puak Jawi Pekan. Hangpa boleh lihat dari gaya bahasa klasik yang kami guna. Berbeza dengan bahasa orang Ulu dan set-set kutu yang duk barua ke hulu, barua ke hiliag. Untuk set-set duk bani Jawi mak nenek itu, terma Jawi Pekan ini sebenarnya merujuk orang-orang pekan yang non-Malay tapi berbahasa Melayu di rumah dan sesama sendiri. Konsep dia seperti orang Baba Nyonya yang diperanakkan di negara-negara di rantau kepulauan barat Asia Tenggara yang menerima depa sebagai rakyat. Berbeza dengan Penang, Jawi Peranakan di situ lebih menjurus kepada ke-Tamil-an dan ke-Bangladeshi-an. Kami di Kedah lebih menjurus ke ke-Arabia-an, ke-Kashmir-an, ke-Punjab-an dan ke-Hindustan-an yang sewaktu dengannya.
Kami menganut agama yang sama dengan orang Melayu Islam, bermazhab Syafie. Kami practice dan belajar kitab agama tapi kami bukan jenis suka kompang merata. Jadi, di luar orang nampak kami seperti orang awam atau nampak seperti tidak beragama. Orang-orang tua kami masuk ke negeri Kedah pada sekitar kurun ke-17 M atas jemputan sultan sendiri.
Kalau tanya kami bangga atau cempeğa tidak dengan bani Jawi bullshit itu semua? Jawapan dia, tidak pun! Kami tidak tahu menahu pun ada teori konspirasi mengarut mengenai benda yang disebut "Jawi" itu, lol.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan