Aku rasa para penonton yang sudah menonton
filem ini boleh mengaitkan kisah hidup mereka sendiri dengan kisah-kisah
yang disajikan menerusi filem ini. Contohnya, aku boleh kaitkan kisah
hidup aku yang kini cuma tinggal kenangan dengan kisah pertama semasa
bersembang-sembang dengan penduduk-penduduk di hostel yang aku diami
atau dengan kenalan-kenalan keturunan Kedah yang mencari rezeki di
Persekutuan ini. Sekejap saja berkenalan, dah kena berpisah sebelum
menjadi lebih rapat.
Kisah kedua, aku boleh kaitkan dengan kisah hidup keluarga aku sendiri.
Bapa aku pun kini mengalami lumpuh sepenuh badan akibat angin ahmar dan
masalah jantung sejak 25 Mei 2012. Aku pun simpan nota cek mengenai kejadian-kejadian yang terjadi kepada diriku ini. Aku boleh letakkan
diri aku di tempat makcik Bua Jan. Ingat babak majlis sebelum
pengebumian anak makcik Kiaew? Ketika itu, makcik Kiaew dan makcik Bua
Jan berbicara? Watak makcik Kiaew tersebut merujuk kepada ibu Bieam. Si
mati tersebut adalah Bieam.
Di penghujung cerita ketiga itu, Nae dilihat masih menyimpan
gambar-gambar Bieam dalam kamera digitalnya dan sekaligus mengimbau
kenangan dia melawat upacara pengebumian junior tersebut untuk memberi
gambar yang dijanjikan dengan pilu. Kisah yang ketiga itu, aku belum
boleh kaitkan lagi dengan kenangan-kenangan lampau lagi sebab belum
bertemu sesiapa yang istimewa lagi di hati ini. Aku pun belum pernah bercinta berawek-awek semua. Sibuk dengan pelajaran dan berjuang untuk terus hidup saja.
Kalau hangpa perasan, semua kisah itu diikat bersama oleh pengarah dan
penulis filem ini yang agak bijak menjalinkan watak-watak dalam
kisah-kisah sebelumnya di penghujung cerita, dengan watak makcik Bua Jan
sebagai penggubah bunga di majlis resepsi perkahwinan Priya serta kawan
kepada keluarga Priya, sementara watak Nae pula sebagai jurugambar di
majlis tersebut. Semua tiga jalan cerita ini dirumuskan dengan penuh
puitis. Kisah pertama penuh dengan kepiluan akibat perpisahan, kisah
kedua penuh rasa kerinduan, dan kisah ketiga penuh pengharapan.